Berättelsen om en kraschad bildröm.

posted in: Dåliga affärer | 1

 

Klicka för större bild.
Klicka för större bild.

Nu skall jag berätta om en bildröm som aldrig blev sann. Det startade för ca 8 år sedan, jag hade åkt förbi den flera veckor där den stod och såg ut att inte vara i bruk. Det var en röd sportbilsliknande modell. Jag blev omedelbart kär i den bilen och beslutade mig för att ta reda på vem ägaren var.och vilka avsikter han hade med bilen.

Registreringsplåtarna satt kvar så det var inga problem att få tag i ägaren, han förklarade att bilen blivit stående på grund av att en wire till växellådan hade gått av och att det inte gick att köra den. På grund av att denna bilmodell var extremt sällsynt så fanns inga reservdelar i Sverige, så den hade bara blivit stående. Bilen var en Chrysler Daytona Turbo av 1992 års modell. Efter en kort förhandling så blev då denna kärlek min för tiotusen riksdaler.

Min första åtgärd blev att skicka efter en ny växelwire från USA till det facila priset av tvåtusen spänn, jag blev informerad av kunniga bilpulare att den är ett he…te att byta, tar tid och är dyrt. Jag tar då kontakt med yrkesskolan i min kommun där de har en bilteknisk utbildning och frågar om det möjligen går att få dem att byta denna wire. Inga problem, det fixar vi gratis som övningsobjekt blir svaret. Jag behövde bara tillåta att de som gör jobbet får provköra denna läckra bil. Det var självklart Ok för min del.

Så efter några dagar var bilen i kördugligt skick och jag själv fick lyckan att provköra den. Den var visserligen belagd med automatiskt körförbud eftersom den stått så länge så att den ordinarie besiktningen hade löpt ut. Föregående besiktning visade att bilen var Ok så jag tog inte så allvarligt på det men det gjorde tyvärr ordningsmakten. Det kostade mig 1500 kr i böter. Poliserna talade emellertid om för mig att det är sällan de ser en så fin bilmodell och det var mest därför de lade märke till mig och stoppade mig. men någon snyggrabatt på böterna fick jag tyvärr inte.

Klicka för större bild.
Klicka för större bild.

Nåväl. mina planer med denna bil var att ge den en total genomgång från topp till tå. Byta fälgar var något som ingick i denna ”overhaul” eftersom originalfälgar och däck inte riktigt matchade det sportiga intryck bilen gav för övrigt. Av en slump så sprang jag på 4 st fina 18 tums aluminiumfälgar med breda lågprofildäck som såg ut att passa perfekt. De blev mina för 3500 kr och monterades på bilen. Tyvärr visade det sig att ett av däcken hade punka och eftersom man tydligen kört på det utan luft så var det oreparerbart. Ett nytt däck av samma märke skulle kosta 2500 kr så det fick vänta. På med reserven alltså och där sitter det än i dag.

Sedan hände det som inte skulle hänt. Jag arbetade som tillfälligt anställd konsult på ett företag, som på grund av sviktande orderingång, plötsligt inte hade användning för mina tjänster. Vid en ålder på 61 år så insåg jag att det inte skulle vara så där väldigt enkelt att skaffa ett nytt kneg inom överskådlig tid. Beslutet att ta ut förtida pension lät som ett bra alternativ. Sagt och gjort, så sänkte jag min inkomst med 70% och blev ”fattigpensionär”

Därav blev det som det blev. Mitt drömprojekt gick i stå, jag sköt projektet på framtiden i en förhoppning att ett ekonomiskt mirakel inträffar så småningom. Något sådant mirakel inträffade aldrig och drömmen är nu död och begraven för min del.

Klicka för större bild.
Klicka för större bild.

Så, vad var det då som var så speciellt med denna bil förutom att det var en himla fin modell. Jo 1992 fanns det nämligen en Chrysler Daytona med tillägget Shelby och de som vet något om bilar drar då öronen åt sig ordentligt för det är inte vilka bilar som helst som får bära det tillägget.

Shelby American grundades av Carroll Shelby. Shelbys mest kända modeller är Shelby Cobra ochShelby Mustang. Även om dessa är baserade på andra tillverkares bilar, räknas Shelby som ett självständigt bilmärke.

Carroll Shelby har även besökts vid ett flertal tillfällen av Hans Kungliga Majestät Carl XVI Gustaf, som är en mycket bilintresserad och motorkunnig konung, som dessutom kan räkna en fin Shelby GT 350 av 1966 årsmodell till sina ägodelar.

Ok. Hur blir en Daytona, Mustang eller en Cobra helt plötsligt en Shelby? Jo Shelby American modifierar helt enkelt en bilmodell som de finner attraktiv i sportbilssammanhang, förser den med Shelbys logga  Därefter går den ut på marknadens som Shelbys eget bilmärke

Klicka för större bild.
Klicka för större bild.

.

Jaha, och? Vad har det med Daytona utan Shelbys märke på sig att göra.  Då är det väl ”bara” en simpel Daytona? Ja, det tänkte jag också ända till jag började forska lite i saken. I bilens besiktningsinstrument finns angivet motorns nettoeffekt: 114 kW, däcksdimension 205/55R16 och årsmodell 1992.

Det finns även ett identifieringsnummer som skall innehålla uppgifter om modell, motor, m.m. En sökning i Chryslers databas tillförde tyvärr ingen mer information än den jag redan hade. I besiktningsinstrumentet står bara Chrysler Daytona och det beror ju på att modell anges som okänd i Chryslers databas över modeller.:

 

Klicka för större bild.
Klicka för större bild.

Men jag vet ju i alla fall årsmodell, däckstyp och motorstyrka Med dessa uppgifter från registreringsbeviset och efter ett energiskt sökande har jag kommit fram till att det är en Chrysler Daytona Shelby, fast  inte? Bilen är nämligen exakt lika som de exemplar som levererades 1992 med namnet Daytona Shelby (IROC) Fast utan dekaler. Kanske det beror på att detta var en modell avsedd för den europeiska marknaden och därför inte licentierades av Shelby Amerikan.

Klicka för större bild.
Klicka för större bild.
Klicka för större bild
Klicka för större bild

I följande dokument som anger utleverans av Daytona från 1992 kan man utläsa att samtliga Daytona med 2.5 liters turbomotorn på 114 kW som levererades var Daytona Shelby.  Inga andra Daytona levererades med den motorn. Standardmodellen hade visserligen 2.5 litersmotorn men utan turbo. Så varför har den inte de dekaler som talar om att det är en Shelby. Jo förmodligen därför att Shelby avbröt sitt samarbete med Chrysler när de gick ihop med Doge. Det innebar att de sista levererade Chrysler Daytona bilarna av Shelbymodellen med 2.5 L turbomotorn inte gick via Shelby American längre, utan levererades ut direkt från Chrysler.  Slutligen, om Chrysler Daytona kan man läsa fäljande på nätet:

Today the Dodge Daytona, along with many other turbocharged Chrysler vehicles, has developed a sort of cult following, remaining popular among its own group of followers because of its durable engine, which can be easily modified to put out large quantities of power at relatively low cost and ease.

 

End of story.

PS.. Klicka här om du vill se hur bilen ser ut i dag efter att ha stått under en björk i ett antal år. Eller här om du vill se hur den såg ut då jag köpte den. Bilen saknar rost, är fin i lacken under bjöksaven och går att starta men är inte besiktad. Generatorn har skurit och generator-remmen är av annars är det inga fel. Hämtning på släp gäller.

 

 

  1. Jef Carr

    Hejsan, om din föredetta ”drömbilen” är kvar och du vill fortfarende sälj den, kan du höra av dig… är intresserad av en rolig vinterprojekt på en ovanlig bil.. .ingen svensson bil för mig:) Och föresten… väldig fin blog:)
    ha det bra, MVH Jef i Borås

Lämna en Kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *